>Solisteksperiment<

For pianisten Katrine Gislinge er det lidt af et eksperiment at skulle være solist til Festugen.

Hun er i verdenseliten. Men hun er ikke vant til at spille til en koncert, hvor der kun opføres højdepunkter fra klassisk musik. Katrine Gislinge spiller 2.satsen af Mozarts 21. klaverkoncert, der er kendt af de fleste fra Bo Widerbergs filmklassiker "Elvira Madigan" fra 1967, og 3. satsen af Chopins 1. klaverkoncert. »Det er populær musik. Men det er jo også fantastisk god musik,« siger hun.»Jeg elsker da også en tre retters middag. Men nogle gange har jeg bare lyst til hovedretten. Og da Mozart komponerede sin musik, var det ganske almindeligt, at man sammensatte et koncertprogram med satser, der blev plukket ud af forskellige værker,« siger Katrine Gislinge over kaffekopperne på cafeen i det indre København, hvor vi mødes.

Og senere, da vi er endt i Bachs pianoforretning i Bredgade, kommer hun med en klar udmelding: Den rette indpakning »Alle mennesker kan lide klassisk musik. Og det, der er min og andre musikeres opgave er at servere musikken, så publikum føler, at musikken er lavet lige præcis til dem. « Katrine Gislinge ved ikke, hvad man skal gøre for at øge interessen for at gå til koncerter med klassisk musik. Men en mulighed er at spille populære stykker med gode melodier, som publikum kan genkende.»Til koncerter er det mennesker over 60 år, der dominerer blandt publikum. Og der er en andægtig stemning ved koncerter, som nok skræmmer nogle.« Den andægtige stemning kan hun faktisk godt lide.»Men vi skal finde en balance, så publikum kommer.

Den klassiske musik er en klemt branche, og alt for få yngre mennesker går jævnligt til koncert. Det er ærgerligt, for de går glip af meget,« siger Katrine Gislinge. Hun håber, at interessen for kvalitet kommer tilbage. Amatører dominerer scenen. »På tv er der talrige programmer med mennesker, som ikke kan. "X Factor" og "Vild med dans" og en stribe realityshows, hvor amatører optræder. Der er intet galt med amatører, men de bør efter min mening ikke dominere scenen, som de gør i dag. Men mon ikke det får en ende, og publikum igen vil have professionel kvalitet? Det håber jeg,« siger Katrine Gislinge med et af de store smil, som hendes ansigt lyses op af med hyppige mellemrum.

Udover at spille musik plæderer hun også for kvalitet i dansk kulturliv i bredere forstand som medvirkende i DR2' s program "Smagsdommerne". Hun færdes hjemmevant i Bachs pianoforretning, hvor hun også jævnligt holder koncerter. Lige inden for døren står et af PH's transparente flygler, som Poul Henningsen tegnede i 1931, og som Bach i Bredgade nu står for produktionen af. Der produceres nu 10 PH-flygler om året, og kunderne til det elegante instrument til trekvart mio. kr. bor spredt over hele kloden.

Relaterede sider:

Arbetsförmågadepression
Anne Linnet - mf-kunstner-05052010202749 - musikalskeforedrag.dk
Barndommens gade
Designstressphase
Harmoniglad folkemusik
Lederærlighed
Matriarkatet som samfundssystem
Prestationsångestföreläsning
Social institutionsmekanisme
Stresssignal föreläsning
Trompetkyrkankonserter